Gratis telefoon bij abonnement


De Hoge Raad heeft in juni 2014 beslist dat consumenten die een telefoonabonnement afsluiten waarbij door de provider een ‘gratis’ mobiele telefoon ter beschikking wordt gesteld, in de meeste gevallen beschermd worden door de wettelijke regels met betrekking tot koop op afbetaling en consumentenkrediet.
 

Koop op afbetaling
Naar het oordeel van de Hoge Raad past het bij de financiële en bedrijfseconomische werkelijkheid en bij de verwachtingen die de provider en de consument mogen hebben, om ervan uit te gaan dat in de abonnementskosten ook een vergoeding voor de mobiele telefoon is begrepen. Dat zorgt ervoor dat het telefoonabonnement aan te merken is als een koop op afbetaling.


Dit brengt mee dat de kosten duidelijk vooraf moeten worden weergegeven: de consument moet weten hoe duur zijn “gratis” toestel eigenlijk is. Gebeurd dit niet, dan is niet voldaan aan de wet en mag de consument de overeenkomst doorgaans geheel of gedeeltelijk vernietigen.


Bron: Uitspraak Hoge Raad 13 juni 2014, ECLI:NL:HR:2014:1385


Meer weten? Neem contact met ons op.


Braakman Advocaten
Mierloseweg 5
5707 AA Helmond
T: 0492 - 544415

 

 

Consumentenrecht, consument, koop op afbetaling

Keurmerken



© Braakman Advocaten 2018, ontwikkeld door Sevenmiles